Ve vzpomínkách zůstává jen to hezké,
při vzpomínání je důležitá i prostředí
ve kterém se člověk nachází.

pátek 20. května 2011

Lázeňská romance



Psal se rok 1977 a kamarádka Hanka byla čerstvě rozvedená. Z předchozího manželství měla tři děti. 11 letého syna, 9 letou dceru a dvouletého syna benjamínka, který měl zachránit nefunkční manželství. Stres z rozvodu a i z předrozvodového období se podepsaly na jejím zdraví. Měla za poslední rok problém ze žaludkem, operaci slepého střeva a nakonec podrážděný žlučník. Lékař jí napsal návrh na lázeňskou léčbu a v dubnu 1978 odjela do Marianských Lázní. Co s dětmi. Přijela její 66letá maminka a já jsem jí pomáhala, bydleli jsme na stejném sídlišti a moje dvě děti byly stejně staré jako její dvě starší a chodily i do stejných tříd.
Když se Hanka vrátila po měsíci z lázní tak mi vyprávěla jak se tam seznámila s hodným člověkem který se jmenoval Pavel a byl také na léčení, ale byl o 18 let starší a to Hanku odradilo.
Život běžel dál, děti rostly a přišel rok 1985. Hanka byla po operaci žlučníku a v srpnu nastoupila do Karlových Varů na lázeňské pooperační doléčení.Přijela tam kolem 13 hodiny a recepční ji po zapsání do stavu informoval o domovním řádů a o tom, že večer se bude konat seznamovací večírek, kde se seznámí i s ostatními pacienty. Po schodišti vedle recepse sestupoval muž a Hanka poznala Pavla. Proto recepčnímu odpověděla, že už se nemusí s nikým seznamovat,, že tady má známého pána, který právě sestupuje po schodišti. Pavel to zaslechl a byl překvapený. Zeptal se Hanky odkkud že se znají a ona mu odpověděla že z Marianských Lázní v roce 1978. Když se domluvili kdo je kdo tak bylo vše jasné, Hanka byla o osum let starší a o patnáct kilo lehčí, Pavel byl pořád stejný. Oba byli volní Hanka stále rozvedená a bez partnera, Pavel stále svobodný. Celý pobyt v lázních strávili spolu a v poslední den, když se měli loučit, tak Hanku Pavel požádal o ruku a dohodli se že se v prosinci vezmou. Pavel v Praze kde bydlel vše zařídil a objednal svatbu na 13.prosince na Libeňském zámečku. Hanka to nikomu neřekla, že se bude vdávat ani dětem. Její rodiče v té době již nežili. Mne požádala týden před termínem svatby, abych jí šla za svědka. Ráno jsme odjely do Prahy v 11 hodin jsem odsvědčila svatbu a navečer jsem se vrátila domů. Hanka přijela v sobotu večer. Dětem Hanky to nebylo divné, byly již velké a dokázaly se o sebe postarat.Máma jim navařila a 17letá Markétka to ohřála a klukům naservírovala.
Hanka připravovala Vánoce a její děti nic nevěděly, že je maminka vdaná. Na štědrý večer kolem 16hodiny, když Markétka připravovala slavnostní stůl tak jí Hanka řekla aby připravila o jeden talíř navíc, že budou mít návštěvu. Pavel čekal od 14hodin u nás. Bylo 17hodin a Pavel zazvonil u Hančiných dveřích. Hanka otevřela a dětem Pavla představila jako svého manžela. Starší dvě děti to přijaly rozpačitě a nejmladší reagoval takto. Než šli ke stolu, tak Pavel seděl v obýváku. Nejmladši Hanky syn si před něj stoupl, dal si ruce v bok a vážným hlasem prohlásil: člověče jak já Ti budu říkat, tátu mám vlastního, strejdů mám jak když naseje, víš co já Ti budu říkat Pavle a budu Ti tykat. Ledy byly prolomeny a Hanka mi vyprávěla, že to byly jedny z nejkrásnějších Vánoc které prožila.
Po Vánocích společně řešili,jestli se přestěhují do Prahy a nebo zda zůstanou v Kutné Hoře, kde doposavad bydleli. Nejstarší syn Hanky nastupoval v září 1986 na vojnu, Markétka studovala střední školu v Čáslavi a v roce 1987 měla maturovat, s nejmladším to byloo nejjednoduší. Nakonec se společně domluvili, že se Hanka s nejmladším synem v létě o prázdninách přestěhují do Prahy. Pavel dostal bojový úkol, aby se snažil vyměnit svoji garzonku alespoň za 2+1. Markétka nechtěla přestupovat na jinou školu v Praze, a tak se Hanka dohodla s otcem svých dětí, že Markétka zůstane v Kutné Hoře bydlet se svým otcem.Pavel je navštěvoval skoro každý týden a někdy se dohodli a jeli na víkend do Prahy. Náhoda je mocná čarodějka a nebo snad ostud, nevím? V květnu přijel Pavel za dětmi a Hankou s radostnou zprávou, že sehnal výměnu za dvoupokojový byt s kuchyní a jídejnou, ve stejném bloku, ale o dva vchody vedle.Pán, který v tomto bytě bydlel se svojí manželkou tak v únoru ovdověl a nechtěl v tom bytě již dále bydlet. Pavel vše v Praze zařídil a začátkem prázdnin se Hanka stěhovala do Prahy. V květnu ke svým 40narozeninám však Hanka dostala, ještě jeden dárek,čtrnácti denní dovolenou s dětmi Markétkou a benjamínkem u moře v tehdejším SSSR na Krymu. Nejstarší syn s nimi nechtěl jet, že si chce užít poslední dovolenou před odchodem na vojnu. Z dovolené se všichni vraceli do nového bytu v Praze. Markétka jezdila za bráškou a Hankou do Prahy každý týden a tak jsem měla stále čerstvé zprávy o tom jak se Hanka má. Roky utíkají jako voda a byl tu rok 1990. Hanka připravovala svatbu Markétky. Pomáhala jsem jí s pečením a přípravami. Protože Markétčin nastávající byl také z Kutné Hory, tak se svatba konala tam. Ženich si pro nevěstu přišel k nám kde bylo vše připraveno, jako by to byla moje dcera.
V předvečer svatby, když jsme měli vše připravené, tak jsme já Hanka a Markétka seděly v kuchyni a vedly takové ty ženské řeči. Najednou Markétka chytla Hankku kolem krku a doslova jí řekla: Mami víš já se Tii divím, jak jsi to s tím tátou těch dvanáct let mohla vydržet. Já mám stejně radši Pavla než vlastního tátu.
To je konec příběhu Hanky a Pavla.

p.s-:jména osob i místa jsou změněna, ale příběh je pravdivý.

Žádné komentáře:

Okomentovat